18.08.2013 » Halfoogst en de hoogste tijd voor tennisvruchten.

Beste Vrienden,

De zomer is geschiedenis aan het schrijven. Volgens de statistieken was het zeven jaar geleden dat we nog eens een hittegolf mochten genieten. Vijfendertig graden zijn niet ideaal om intensief te trainen, maar we kunnen niet alles hebben.

De zomer is geschiedenis aan het schrijven, maar dat geldt niet voor de tennisser in Karel Pardaens. Toen het onderstaande onderzoek onlangs in mijn mailbox belandde had ik echter niet langer een excuus om te zwijgen over mijn eigen tenniscapriolen.

Maar toch eerst nog even iets over het onderzoek dat ik hieronder citeer: het intrigeerde mij onmiddellijk – en het is dus absoluut geen toeval dat het tussen mijn e-mail-alerts belandde – omdat ikzelf reeds meerdere jaren een preoccupatie met ‘slaap en training’ heb. Die enkele thesisstudenten die ik in de afgelopen jaren nog begeleidde weten waarover ik het heb. Misschien kan ik in de loop van het volgende jaar zelfs nog een publicatie van eigen hand hieromtrent op deze website plaatsen.

Zoals de onderstaande samenvatting laat uitschijnen was er al wel geweten dat het effect van (acuut) slaaptekort op uithouding en krachtinspanningen verwaarloosbaar is. Welke triatle(e)t(e) slaapt nu immers goed of lang in de nacht voor zijn of haar ironman? De uitzondering zal de regel bevestigen. Het hoeft de prestatie echter niet nadelig te beïnvloeden. Anders lijkt het dus wel gesteld in sporten zoals tennis, waarin nauwkeurigheid en coördinatie een prestatiebepalende rol spelen.

nieuws img




Physiology & Behavior
Available online 31 July 2013, In Press, Uncorrected Proof
Sleep restriction and serving accuracy in performance tennis players, and effects of caffeine
L.A. Reyner, J.A. Horne
Sleep Research Centre, Loughborough University, Leicestershire, LE11 3TU, UK

Highlights
- Poor sleep before a sports competition is common, but has little effect on strength
- Little is known about judgement and accuracy skills, as in tennis
- Two studies of 5 h vs. usual sleep effects on serving accuracy; one with 80 mg caffeine
- Both showed impairments with sleep loss, particularly for women
- Caffeine did not counteract this impairment

Abstract
Athletes often lose sleep on the night before a competition. Whilst it is unlikely that sleep loss will impair sports mostly relying on strength and endurance, little is known about potential effects on sports involving psychomotor performance necessitating judgement and accuracy, rather than speed, as in tennis for example, and where caffeine is ‘permitted’.

Two studies were undertaken, on 5 h sleep (33%) restriction versus normal sleep, on serving accuracy in semi-professional tennis players. Testing (14:00 h–16:00 h) comprised 40 serves into a (1.8 m × 1.1 m) ‘service box’ diagonally, over the net. Study 1 (8 m;8f) was within-Ss, counterbalanced (normal versus sleep restriction).

Study 2 (6 m;6f -different Ss) comprised three conditions (Latin square), identical to Study 1, except for an extra sleep restriction condition with 80 mg caffeine vs placebo in a sugar-free drink, given (double blind), 30 min before testing.

Both studies showed significant impairments to serving accuracy after sleep restriction. Caffeine at this dose had no beneficial effect. Study 1 also assessed gender differences, with women significantly poorer under all conditions, and non-significant indications that women were more impaired by sleep restriction (also seen in Study 2).

We conclude that adequate sleep is essential for best performance of this type of skill in tennis players and that caffeine is no substitute for ‘lost sleep’.

Keywords
Sleep restriction; Caffeine; Tennis; Serving accuracy



nieuws img


Met slechts 1 overwinning op ongeveer 15 wedstrijden kan het (weliswaar nog lopende) tennisseizoen voor ondergetekende niet bepaald een voltreffer genoemd worden. Ik merk gelukkig wel (substantiële) progressie t.o.v. vorige zomer, maar dat vertaalt zich dus nog niet in winst. Ik wil mij echter haasten om eraan toe te voegen dat ik besef met niet minder dan een luxeprobleem te kampen, want ooit zal ik mijn ziel verkopen voor mijn huidige ‘fitness’ (mijn abonnement op blessures doe ik alvast van de hand; geïnteresseerden mogen zich steeds melden).

Die eerste tornooizege zal dus weliswaar nog (minstens) een jaartje op zich laten wachten. Veeleer dan een gebrek aan nachtrust (cfr. bovenstaand abstract) veronderstel ik dat te weinig ervaring aan de basis ligt. Daaraan heb ik me afgelopen zomer echter al wel bewust blootgesteld, en met succes: het bezoeken van nieuwe tennisclubs (lang leve de auto), het volgen van trainersopleiding, een tegenstander die een uur voor de match ziek afmeldt, een wedstrijdleider die je ter elfder ure naar een naburige club stuurt (wegens onbespeelbare terreinen), twee tenniswedstrijden op één dag, één match spelen tot middernacht en ’s ochtends alweer aan een andere mogen beginnen, spelen tegen knullen die gerust je kinderen zouden kunnen zijn, tegenstanders die ouder en/of duidelijk minder fit zijn maar je uiteindelijk wel met een ‘double bagel’ naar huis sturen. Het is allemaal tennis.

Het is behoorlijk verrijkend en meer dan eens behoorlijk frustrerend. Het is een machtig spelletje en je komt vele fantastische mensen tegen, maar het stelt je geduld soms onwaarschijnlijk op de proef. Ik zal mijn racket nooit stukslaan tegen de grond, maar ik ben al meermaals onaanspreekbaar geweest in de uren na een nederlaag. I don’t love to win, I hate to lose. Ik wil winnen en ik zal winnen. Omdat ik geloof dat ik het kan. Omdat ik geloof dat ik het kan leren. Wat een ander ervan ook mag denken. ‘Ge moet u met iets bezighouden in uw leven’, dixit een trainer in één van mijn vorige levens. Het is ongetwijfeld één van de meest banale maar pertinente uitspraken geweest die mij ooit ter ore zijn gekomen. Welnu, op sportief vlak weet ik al wel langer dan vandaag waarin ik mij vastgebeten heb voor de komende 10-15 jaar.

Uw pitbull groet u.

nieuws img



 

Bookmark and Share
© 2003 - 2017 karelpardaens.be

deze pagina werd afgedrukt vanop http://karelpardaens.be/print.php?pg=full-article&newsid=296