opmerkingen? print deze pagina search
home
23.11.2012 » Examens: it’s not what you think, Jack !

Beste Vrienden,

Ikke, ikke, ikke, pffff. De volgende keer moet en wil ik nog iets kwijt over ‘het wel en wee van KP’ (en dat van mijn geesteskindje), maar vandaag presenteer ik je liever eens een ‘bloemlezing’ uit mijn ‘repertoire examenvragen’ van de laatste 7 jaar als docent voor de Vlaamse Trainersschool (BLOSO). Wie mijn boek gelezen heeft kent misschien al wel enkele antwoorden…

NB: Per vraag is er slechts 1 antwoord juist. Voor een foute ‘gok’ wordt een punt afgetrokken.

nieuws img


1. Drie september 2005. De Rode Duivels verliezen van Bosnië met 1-0 en zien het WK voetbal de mist ingaan. Vanuit trainingstechnisch standpunt zijn de volgende verklaringen theoretisch mogelijk voor de afgang van de Duivels:
1) ze hebben nog te hard getraind tot de dag voor de wedstrijd.
2) ze hebben niet hard genoeg meer getraind op de dag voor de wedstrijd.
3) ze hebben op de dag voor de wedstrijd te veel zetmeelhoudende producten gegeten.
4) de bondscoach had de dag voor de wedstrijd de vrouwen nog moeten toelaten in de hotelkamer.

2. De grote vakantie ligt nog maar enkele dagen achter ons, maar skifreak als je bent, denk je al aan de komende wintervakanties. Je hebt de afgelopen zomer echter niet veel méér doodgedaan dan liggen aan het strand. Je fysieke activiteit beperkte zich tot het omdraaien van het vlees op de barbecue. De conditie is verder te zoeken dan ooit. Met het oog op je skivakantie van het Kerstverlof, besluit je te starten met een “Start to Run”-programma.
1) Dat is volstrekt zinloos tijdverlies, want lopen heeft niets met skiën te maken.
2) De trainingsmethodiek veronderstelt een beperkte transfer van de algemene aërobe uithouding naar het lokale uithoudingsvermogen.
3) De resterende 8 weken zijn te kort om een deftige conditie op te bouwen.
4) De resterende 8 weken zijn te kort want het Start-to-Runprogramma neemt 10 weken in beslag.

3. Volgens het principe van de supercompensatie:
1) is het voldoende om 1 x per week een fietstocht van 100km met de wielertoeristen te maken.
2) moet je aantal uren slaap overeenkomen met het dubbel van je aantal trainingsuren.
3) moet je ten laatste 4 uur voor je wedstrijd gegeten hebben.
4) wint degene die elke dag traint als een beest.

nieuws img


4. Op het menu van Kim Gevaert staat vandaag 4 x 400m maximaal (een inspanning van circa 50-55”), met tussenin telkens 10’ rustig stappen.
1) Kim traint haar reactievermogen.
2) Ze traint haar weerstandsvermogen.
3) Ze traint haar weerstandscapaciteit.
4) Kim neemt het precies graag op haar gemak, dit heeft niks meer met trainen te maken!

5. Maes Pils is een prima dorstlesser voor de sportman (m/v).
1) Ja, prima na de inspanning.
2) Nee, vanwege zijn diuretisch effect.
3) Ja, mannen weten waarom.
4) Nee, er zit teveel caffeine in.
5) Ja, prima tijdens de inspanning.

6. Een bodybuilder die hypertrofie nastreeft, zal zijn doel het efficiëntste benaderen door
1) negatief dynamisch op een trilplaat te oefenen
2) elke ochtend isometrisch in de spiegel te poseren
3) in een cyclus van 3 dagen elke dag andere lichaamsdelen tot uitputting te trainen
4) vijf reeksen van 3 herhalingen aan 90% van 1 RM met een seriepauze van minstens 3’
5) door selectieve electrostimulatie van zijn type I-vezels

nieuws img


7. Wedstrijden en testen hebben uitgewezen dat wielrenners Tom Boonen en Robbie McEwen qua fysiek potentieel aan elkaar gewaagd zijn. Ze spreken regelmatig af om samen te gaan trainen. Qua leeftijd verschillen ze echter substantieel van elkaar: Tom is 24 jaar en Robbie is 33 jaar. Hoe lang duurt het vermoedelijk vooraleer elk van beiden na een gezamenlijke intensieve duurtraining gesupercompenseerd zijn (in de veronderstelling dat ze ook hetzelfde eten en in dezelfde mate rusten na de training)
1) Tom en Robbie hebben even lang rust nodig
2) Robbie heeft minder rust nodig dan Tom.
3) Robbie heeft meer rust nodig dan Tom.
4) Dat hangt af van het soort training.

8. Het is circa 11u in de ochtend. Kenenisa Bekele, de Ethiopische wereldkampioen veldlopen, verschijnt na 26’ opwarming op de piste. Hij loopt 10 x 1000m aan een gelijkmatig tempo zodat de laatste 1000m nog even snel kan als de eerste. Tussen de fracties neemt hij telkens 200m joggen als recuperatie.
1) Bekele voert een macrocyclus uit.
2) Bekele heeft hopelijk spek met eieren gegeten bij zijn ontbijt.
3) Bekele oefent voornamelijk zijn rode spiervezels volgens de intervalmethode.
4) Bekele neemt te weinig rust tussen de verschillende fracties.

9. Wat kan NIET gebruikt worden voor de resynthese van ATP?
1) koeiemelk
2) melkzuur
3) zuurpruimen
4) pruimen

nieuws img


10. Rutger Beke, onlangs nog derde in de Iron Man van Hawaii, heeft het meeste baat bij:
1) veel type II-vezels
2) een hoge vitale capaciteit
3) een zo groot mogelijk hartminuutvolume
4) een zo laag mogelijke maximale hartfrequentie

11. Frederik Van Lierde is derde geëindigd in de Iron Man van Hawaii 2012.
1) Hij heeft zijn anaeroob alactisch energiesysteem herhaaldelijk moeten aanspreken.
2) Hij heeft melkzuur aangemaakt dat het zijn oren uitkwam.
3) Hij heeft duizenden calorieën aan vetten door de Krebscyclus gejaagd.
4) Hij heeft kerosine verstookt.

12. Een triatlontrainer begeleidt atleetjes van het vijfde leerjaar (lagere school) tijdens een duurloop van 58 minuten aan 74% van de maximale hartslag.
1) Ze gaan daarvan sterven.
2) Dit is ‘not done’.
3) Als het onder begeleiding van hartslag is, dan kan het geen kwaad.
4) Als dit soort van trainingen op regelmatige basis plaatsvindt, is het veeleer af te raden.

13. ‘Training’ is:
1) No pain no gain.
2) De bladeren aan de bomen zijn ook geen heel jaar groen.
3) Een gestructureerd proces dat erop gericht is het recuperatievermogen te doen afnemen.
4) Alleen van toepassing op de eigenschap ‘uithouding’.

nieuws img

 

Bookmark and Share

 

naar boven


e-visible {new media solutions}