opmerkingen? print deze pagina search
home
30.09.2007 » A man 's got to chase? his dreams (part 2)

?Succes? wil zeggen dat je krijgt wat je wil;
?geluk? betekent dat je wilt wat je krijgt.
(Ingrid Bergman, Zweedse actrice)


Mijn veertiendaagse Leuvense trainingsstage zit erop. Het ziet ernaar uit dat ik ook mijn tweede en daarom ? wegens de geaccumuleerde vermoeidheid ? zwaarste en spannendste week goed doorgekomen ben. Na zowat 278 km op mijn Mizuno?s heeft ongeveer elk onderdeel van mijn ondergestel zich al wel eens effe geroerd, maar voor zover ik de schade kan inschatten lijkt alles nog intact. Toen ik vanavond thuiskwam na mijn laatste looptraining, waarbij ik de kaap van de 140 km wou overschrijden, heb ik stilletjes juichend in het donker mijn armen de lucht ingestoken. Ik heb het gevoel dat het erg lang geleden was dat ik nog ?s een dergelijke sportieve ?succes?-ervaring (cfr. supra) heb mogen genieten. Het eraan gekoppelde schuldgevoel was evenwel even snel daar als het zegegebaar, maar blijkbaar is het me toch gegund. Ik weet niet waar ik het verdiend heb om ook eens een voor mij zo dierbare sportieve doelstelling te halen, maar dat ik er veel geduld en discipline voor aan de dag gelegd heb denk ik wel te mogen stellen. Dat ?yes!-gevoel? hoop ik in elk geval ook in Amsterdam nog eens te mogen ervaren.

nieuws img


De afgelopen week was zoals voorzien nog erg stresserend, getuige daarvan sinds meerdere dagen ook een ?hyperkinetisch gastroïntestinaal stelsel? dat mij meermaals per dag ? vaker dan ik ga trainen, dus volgens sommigen is dat ?veel? ? noopte naar het kleinste kamertje te lopen (NB: extra kilometers niet meegerekend in hogervermeld weektotaal). De angst voor stressfracturen zit er dus zeker en vast nog in, want het probleem met zowel die 3 bekkenbreuken (voor de ingewijden: de onderste en bovenste tak van het ?foramen? was telkens doormidden) als die ene middenvoetsbreuk in 2004 was dat ik die steeds zonder ook maar enige vorm van verwittiging te verwerken kreeg. Ik kreeg ze van het ene moment op het andere, zonder ook maar iets te voelen aankomen. En als je erover nadenkt hoeveel druk er op onze voeten rust: elke afstoot tijdens het zwemmen, elke looppas, elke fietstrap,... De voorbije 2 weken kon ik dan ook alleen maar zoveel mogelijk voorzorgen nemen: voldoende slapen (liefst 8 à 9 uur), op tijd hard schoeisel dragen, geen overbodige belastende bewegingen. Het is na al die jaren een tweede natuur geworden om mijn lichaam te verzorgen, maar de voorbije 14 dagen was ik toch extra alert voor ?stommiteiten?. Het kan daarom ook inwendig verschrikkelijk hard koken wanneer ik in pakweg het zwembad een por krijg ten gevolge van de onachtzaamheid of zelfs nonchalance van andere zwemmers, laat staan ? en laat ons hopen dat ze meelezen ? wanneer het een schoolslagzwemmer is die wijdbeens en moedwillig het bordje ?crawlbaan? negeert. Naast de ?verkeersopvoeding? op school en ?Kijk Uit? op TV, is er dus misschien nog plaats voor privé-initiatieven met ?alles voor en over de actieve levensstijl?.
Ik moet evenwel ruiterlijk toegeven dat ik uitgerekend ? en misschien juist daarom? ? in deze periode van (angstvallige?) waakzaamheid, afgelopen donderdag met mijn klikken en klakken tegen de vlakte gegaan ben (en dat moet heel lang geleden zijn). Tegen welgeteld 3.8 km/u nam ik met mijn stadsfiets op de natte en gladde vloer van onze parkeergarage mijn bocht vermoedelijk net iets te scherp. Mijn rechterknie was niet gelukkig met deze stommiteit en zag Amsterdam al in de mist opgaan, maar na een half uur was ze het euvel gelukkig al vergeten.

Het zit ?m (soms) in de details... en daarvoor komen jullie natuurlijk ook weer kijken. De Rosse Rakker heeft de laatste week van september op sportief vlak als volgt ingevuld:

- maandag:
(vm) lang(st)e, vlotte, wisselende duurloop (2u15?, 33km)*
*voor de streekgenoten: ik liep 2 x ?de grote toer van de Zoete Waters? in Heverleebos (te beginnen vanaf de konijnenpijp (tunneltje onder de E40) naar de achterkant van het bos (Zoete Waters) en via de adbij van Vaalbeek terug naar de konijnenpijp: de eerste maal ?vlot? (38?), de tweede maal (na ca. 1u15? lopen) ?marathontempo? (36?); NB: toen waren de beentjes ?groggy?
(nm) zeer rustige zwemtraining (1u30?, 4250m)
- dinsdag:
(vm) pittige zwemtraining (1u15?, 3750m)
(nm) losfietsen op souplesse bij relatief mooi weer (2u5?, 61km)
(av) loslopen met nog wat stijve kuitjes die me aan maandag herinnerden (1u21?, 18km)
- woensdag:
(vm) memorabele* intervaltraining op de natte en dus gladde atletiekpiste van het Sportkot: 3 x 2000m (6?32?-6?33?-6?38?), R= 400m (totaal ca. 25km)
*ondanks het ochtendblauw trok de lucht compleet dicht vlak voor ik vertrok: na ca. 15? opwarming hoorde ik een eerste donderslag; ik dacht te gaan schuilen, maar het onweer bleef nog even uit; nog eens 15? verder was het dan echt menens; vermits ik nog lang en kwalitatief deftig wou lopen ben ik gaan schuilen in een blokhut in het bos; toen er na 45? (!) wachten nog altijd geen beterschap te zien was en ik het er niet warmer op kreeg (ik zag mijn adem vliegen), heb ik de rest van de training toch maar verder afgewerkt in het hondenweer. In dit licht en gezien de trainingsarbeid van de voorbije dagen mogen de pistetijden best gezien worden.
- donderdag:
(nm) ca. 1u40? losfietsen op souplesse (45km), lange zwemtraining (1u45?, 5500m)
- vrijdag:
(vm) losfietsen (2u11', 62km)
(av) al lopend heen en terug naar de atletiektraining van DCLA (atletiekclub), intervaltraining op de piste: 3000m ?ins & outs? (5 x (200m rustig (45?) ? 400m snel (1?12?-15?)); totaaltijd 9?50?), gevolgd door 800m ?vlak? (2?28?), en tenslotte opnieuw 3000m ?ins & outs? (in 9?53?), R= 800m joggen (totaal ca. 27km)
- zaterdag:
(vm) pittige zwemtraining (1u30?, 4500m)
(av) na een housewarming hier en een Bloso-cursus daar, compleet ?leeg? nog begonnen aan een duurloopje aan Spartathlontempo (1u17?, 15km)
- zondag:
(vm) pittige fietstraining met enkele tempo?s (2u35?, 77km)
(nm) rustige zwemtraining (3500m, 60?)
(av) vlotte duurloop (1u36?, 23km)

nieuws img

A, vermoeidheid (gedaald prestatievermogen); B, supercompensatie (prestatievermogen dat toegenomen is boven het uitgangsniveau)


I.t.t. mijn eerste zware week kende ik in deze tweede week toch wel enkele momenten van verzwakking, al sta ik zelfs een beetje verbaasd van het gemak waarmee ik zelfs de afgelopen dagen nog kon lopen en de snelheid waarmee mijn spieren de opeenvolgende trainingen lijken te verteren. Het waren heelwat kilometers, de laatste dagen soms zelfs meer dan mij lief was. De komende dagen wordt het echter een beetje minder dan mij lief is, zodat de vele kilometers hopelijk evenveel trainingseffect teweeg kunnen brengen. Morgen hou ik ? ten uitzonderlijken titel ? zelfs een volledige rustdag, en in de rest van deze relatieve rustweek zal er hoogstens 3 x gelopen worden en nog wel wat gezwommen en gefietst: om de uitgelokte trainingseffecten te stabiliseren, om een beetje op gewicht te blijven, en gewoonweg voor de geestelijke ontspanning. De afgelopen twee weken stonden de zwem- en fietstrainingen om diverse redenen nog op het trainingsprogramma: om deze disciplines te onderhouden, uitzonderlijk als ?recuperatietrainingen? (ook al is dat een woord dat ik niet graag in de mond neem), en ? vooral ? als alternatieve, aanvullende trainingen. Het fietsen lijdt wel onder de ?opgelopen? spierschade, maar het is ?m te doen om de totale belasting die het lichaam te verwerken krijgt. Ondergetekende is gewoon aan 20-25 uur training per week: als ik ineens ?terugval? op slechts 10 uur (loop)training, dan wordt het programma misschien zelfs te licht om nog supercompensatie uit te lokken. De zaken stonden er misschien anders voor als we 200 km/week zouden kunnen lopen, maar dat lijkt vooralsnog twijfelachtig. Die tijd komt misschien nog wel. De eerste ?overwinning? is in elk geval al binnen.

De jacht op mijn dromen wordt vervolgd ? indien niet na deze rustweek, dan wel na de daaropvolgende week waarin ik mijn spiertjes nog effe wens te prikkelen.

Tot de volgende,

De marathonloper-in spe.

 

Bookmark and Share

 

naar boven


e-visible {new media solutions}