opmerkingen? print deze pagina search
home
03.10.2012 » Hard work beats talent if talent doesn’t work hard.

Zonder het volledige artikel gelezen te (kunnen) hebben, lijkt het onderstaande allerminst een pleidooi voor een Spartaanse trainingsaanpak (‘no pain no gain’), wel tegen overdreven gepamper van wat mensen te pas en te onpas met ‘talent’ aanduiden (‘failure is success if you learn from it’).
Het pleit een trainer niet vrij van een doordachte trainingsaanpak noch van zijn taak als ‘coach’ (begeleiden, ondersteunen), en wel integendeel.
Ik geloof niet teveel meer in ‘talentdetectie’ (dat is science fiction: er zijn veel te veel factoren die bepalen of iemand ‘er’ al dan niet komt), maar wel in het bieden van een kader met voldoende ruimte voor ‘bewegend en sportend experimenteren’, waarin het ‘recht op faling’ voor kinderen erkend is, waarin coaches niet alleen de taal van het Nederlands en van de trainingsleer spreken maar ook die van de psychologie (‘zelfvertrouwen’, ‘motivatie’, ‘mental toughness’) en waarin ze (ook) als vangnet en klankbord fungeren.
Dit is dus m.i. ‘de nagel op de kop’:



Sports Med. 2012 Sep 27. doi: 10.2165/11635140-000000000-00000. [Epub ahead of print]

The Rocky Road to the Top: Why Talent Needs Trauma.

Collins D, Macnamara A.

Institute of Coaching and Performance, University of Central Lancashire, Lancashire, UK.

Abstract

The increasingly well funded and high-tech world of talent development (TD) represents an important investment for most sports. Reflecting traditional concepts of challenge and focus, the vast majority of such systems expend a great deal of effort maximizing support to the young athletes and trying to counter the impact of naturally occurring life stressors. In this article, we suggest that much of this effort is misdirected; that, in fact, talented potential can often benefit from, or even need, a variety of challenges to facilitate eventual adult performance. Our argument is built on evidence that such challenges are more common in athletes who reach the top, together with a critical consideration of the modus operandi and impact of psychological/character-focused interventions such as mental toughness and resilience. In conclusion, we explore some implications for the design and conduct of optimum academies and TD environments.





nieuws img

 

Bookmark and Share

 

naar boven


e-visible {new media solutions}