opmerkingen? print deze pagina search
home
06.06.2010 » Mythbusters, part 1: over spierkrampen en dehydratatie.

nieuws img


In de Fabeltjeskrant staat geschreven dat spierkrampen ontstaan door dehydratatie.

In Medicine and Science in Sports and Exercise staat geschreven:



Med Sci Sports Exerc. 2010 Mar 25. [Epub ahead of print]

Three Percent Hypohydration Does Not Affect the Threshold Frequency of Electrically-Induced Cramps.

Miller KC, Mack GW, Knight KL, Hopkins JT, Draper DO, Fields PJ, Hunter I.
North Dakota State University, Department of Health, Nutrition, and Exercise Sciences, Fargo, ND, USA
Brigham Young University, Departments of Exercise Sciences and Statistics, Provo, UT, USA.


Abstract

PURPOSE: Dehydration is hypothesized to cause exercise-associated muscle cramps (EAMC). The theory states that dehydration contracts the interstitial space thereby increasing the pressure on nerve terminals and cramps ensue. Research supporting this theory is often observational and fatigue is rarely controlled. Inducing cramps with electrical stimulation minimizes many of the confounding factors associated with exercise-induced cramps (eg, fatigue, metabolites). Thus, our goal was to minimize fatigue and determine if hypohydration decreases the electrical stimuli required to elicit cramping (termed "threshold frequency").

METHODS: Ten males cycled for 30 min bouts with their nondominant leg at 41 degrees C and 15% relative humidity until they lost ~3% of their body mass (~2 h). Dominant leg flexor hallucis brevis muscle cramps were induced pre and posthypohydration and threshold frequency was recorded. Plasma osmolality (OSMp) characterized hydration status. Total sweat electrolytes (Na, K, Mg, and Ca) lost during exercise was calculated. Subjects repeated the protocol 1 week later.

RESULTS: Subjects were hypohydrated postexercise (preexercise OSMp= 282.5 +/- 0.7 mOsm*kg H2O, postexercise OSMp=295.1+/-1.1 mOsm*kg H2O, P<0.001). Subjects lost 3.0+/-0.1% of their body mass, 144.9+/-9.8 mmol of Na, 11.2+/-0.4 mmol of K, 3.3+/-0.3 mmol of Mg, and 3.1+/-0.1 mmol of Ca. Mild hypohydration with minimal neuromuscular fatigue did not affect threshold frequency (euhydrated=23.7+/-1.5 Hz, hypohydrated=21.3+/-1.4 Hz; F1,9=2.81, P=0.12).

CONCLUSIONS: Mild hypohydration with minimal neuromuscular fatigue does not appear to predispose individuals to cramping. Thus, cramps may be more associated with neuromuscular fatigue than dehydration/electrolyte losses. Health care professionals may have more success preventing EAMC by focusing on strategies which minimize neuromuscular fatigue rather than dehydration. However, the effect of greater fluid losses on cramp threshold frequency is unknown and merits further research.

nieuws img




Spierkrampen hebben inderdaad, ook in mijn eigen ervaring (als sportbeoefenaar en -adviseur), steeds te maken met (één of andere vorm van) 'vermoeidheid'. Vermoeidheid is echter een slecht 'begrepen' fenomeen: hoe banaal het ook is (iedereen kent het), de wetenschap heeft er anno 2010 nog steeds weinig 'vat' op.
Vermoeidheid en dus ook spierkrampen zijn m.i. meestal multifactorieel van oorsprong: meestal ontstaan ze door een samenloop van omstandigheden, die hetzij de belasting ('inspanning') verhogen, hetzij de belastbaarheid ('herstel' of 'rust') gereduceerd hebben.

nieuws img


Fysieke inspanning en mentale stress induceren vermoeidheid, en te weinig mentale en fysieke rust dragen daar alleen toe bij. Vandaar dat spierkrampen makkelijker zullen ontstaan tijdens wedstrijd dan op training: zowel de intensiteit van de inspanning (fysieke stress) als de 'druk' om te presteren is groter (mentale belasting).

Het belang van de lichamelijke component in het ontstaan van krampen is triviaal: spierkrampen treden eerder op naarmate een inspanning langer duurt (eerder op het einde dan bij het begin van een training), en hoe beter je getraind bent, hoe minder makkelijk je spierkrampen zal krijgen (denk maar aan beginnende triatleten die aansluitend op een looptraining gaan zwemmen: zij zullen na enkele baantjes aan de kant staan stretchen om kramp in de kuit te verdrijven).

In periodes van (mentale) stress en/of innerlijke 'onrust' komt de 'prikkelbaarheid' van de spieren blijkbaar alleen maar hoger te liggen.

Daarnaast heeft onderzoek aangetoond dat spierkrampen mede in de hand gewerkt worden door een tekort aan magnesium of overmatig caffeïnegebruik. Het moet aangestipt worden dat aandacht voor één van deze 2 'simpele' factoren soms reeds voldoende kan zijn om spierkrampen uit de wereld te helpen. Nachtelijke spierkrampen, bijvoorbeeld, beantwoorden niet zelden zeer goed aan de systematische inname van een magnesiumsupplement. Mensen met krampen en een dagelijks verbruik van enkele thermossen koffie of een paar liter Red Bull, denken best ook eens na over hun wijze van 'hydratatie' (zie bovenstaande titel) !

 

Bookmark and Share

 

naar boven


e-visible {new media solutions}